دسته‌بندی نشده

الهام گرفتن از خرس قطبی برای تولید پارچه

محققان با الهام از خرس قطبی پارچه فوق سبک و عایق توسعه دادند


به گزارش آی تی بوم؛دانشمندان دانشگاه ججیانگ ترجیح نوعی الیاف جدید ساخته‌اند که در صورت عملکرد مناسب در آینده می‌تواند باعث تحول در صنعت نساجی شود. تیم محققان به رهبری دانشیار گائو وی با الهام از طبیعت بر محدودیت های هواژل غلبه کرده است. هواژل با داشتن کمترین چگالی در میان مواد جامد می‌تواند در قسمت مایع با گاز جایگزین شود. در نهایت با استفاده از فرایند جدید ماده جامد با چگالی اندک و قابلیت‌های ویژه در زمینه عایق گرمایی ایجاد شده است.

این محققان برای غلبه بر محدودیت‌های سبک‌ترین ماده جامد جهان از خرس قطبی الهام گرفتند. هوا ژل با وجود داشتن قابلیت‌های متنوع به دلیل محدودیت‌هایی از قبیل شکنندگی و پردازش دشوار کاربرد کمی در سایر زمینه‌ها دارد. الیاف هواژل نیز به دلیل داشتن استحکام پایین و عدم انعطاف مورد نیاز برای به کارگیری در منسوجات نمی‌توانند به عنوان الیاف مورد استفاده قرار بگیرند.

از این رو محققان چینی با الهام از موهای خرس قطبی یک فیبر هواژل محصور شده با ساختار پوسته هسته طراحی کردند که دوام و عملکرد آن نسبت به نوع معمولی به طور قابل توجهی افزایش داشته است.

خرس های قطبی موهایی با ساختار پوست هسته‌ای منحصر به فرد دارند که از آن به عنوان طرح اولیه نوآوری پژوهشگران چینی استفاده شد. موی خرس قطبی دارای هسته متخلخل و محصور شده در یک پوسته متراکم است که علاوه بر قابلیت عایق حرارتی استثنایی و استحکام مناسب می‌تواند در محیط‌های بسیار سرد برای گرم و خشک نگه داشتن خز مورد استفاده قرار بگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − هشت =

دکمه بازگشت به بالا