نجوم و فضاهوافضا و هواپیما

پایان کار هلیکوپتر نبوغ در مریخ

ناسا پایان کار هلیکوپتر نبوغ در مریخ را تایید کرد


به گزارش آی تی بوم؛هلیکوپتر نبوغ پس از ۳ سال فعالیت در سیاره سرخ اکنون آخرین پرواز خود را در مریخ انجام داده است. ناسا هفته گذشته اعلام کرد ارتباط پخش پشتیبانی پس از ۷۲ پرواز از هلیکوپتر نبوغ از دست رفت و پس از تلاش‌های بسیار مجدداً امکان تماس با هلیکوپتر برقرار شده است. در نهایت مشخص شد یکی از تیغه های روتور فیبر کربن در پرواز آخر نبوغ آسیب دیده و اکنون این هلیکوپتر دیگر قادر به پرواز نخواهد بود.

هلیکوپتر نبوغ از زمان آغاز فعالیت خود تاکنون توانسته عملکرد بسیار بهتری نسبت به آنچه برنامه‌ریزی شده بود انجام دهد. ناسا این هلیکوپتر را برای انجام ۵ پرواز آزمایشی و برای مدت ۳۰ روز برنامه‌ریزی کرده بود اما نبوغ توانست بیشتر از ۳ سال به پرواز در مریخ بپردازد. همچنین این هلیکوپتر بیشتر از ۱۴ برابر مسافت برنامه‌ریزی شده پرواز کرده و زمان پرواز آن نیز بیشتر از ۲ ساعت برآورد شده است.

بیل نلسون مدیر ناسا در بیانیه خود در مورد خداحافظی با نبوغ اعلام کرد: اکنون سفر تاریخی نبوغ به عنوان یک هلیکوپتر در سیاره دیگر به پایان رسیده و این هلیکوپتر توانسته بسیار بیشتر و دورتر از تصور ما پرواز کند. پرواز این هلیکوپتر توانست به ناسا کمک کند تا بتواند غیر ممکن‌ها را ممکن سازد. همچنین این ماموریت راه را برای پروازهای آینده در منظومه شمسی و اکتشافات ایمن در انسان در مریخ و فراتر از آن هموار خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 18 =

دکمه بازگشت به بالا