اخبار فناوریهوش مصنوعی

سازمان بازرسی کل کشور از ورود ربات هوشمند «هاتف» برای مبارزه با فساد در کشور خبر داد

مدیرکل فناوری و تحلیل اطلاعات سازمان بازرسی کل کشور از راه‌اندازی ربات هاتف خبر داد. به گفته هدایت‌فر، این ربات ضمن صحبت با مردم، درخواست‌های صوتی آن‌ها را با استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی به متن تبدیل می‌کند.

به نقل از روابط‌عمومی سازمان بازرسی کل کشور، «مهدی هدایت‌فر» در گفت‌وگو با برنامه پویش رادیو فرهنگ، به فرایند هوشمندسازی در سازمان بازرسی کل کشور اشاره کرد و گفت:

«در موضوع هوشمندسازی فرایندها، خدمات و وظایف سازمان بازرسی، دو حوزه «نظارت همگانی» و «بازرسی از دستگاه‌های اجرایی» مورد پیگیری قرار گرفت. در همین راستا، سامانه 136 در سازمان بازرسی کل کشور پیرامون حوزه نظارت همگانی شکل گرفت. از سوی دیگر، هم‌زمان روی این درگاه، کانال‌های ارتباط مردمی متنوعی نیز برقرار شد که یکی از آن‌ها ارتباط از طریق تلفن 136 است.»

به گفته وی، با توجه به حجم بالای تماس‌ها، آن‌ها بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و استفاده از هوش مصنوعی را در دستور کار قرار داده‌اند: «سازمان بازرسی با کمک دانشگاه‌های پیشرو در کشور، اقدام به طراحی و استفاده از ربات هاتف کرد.»

هدایت‌فر درباره نحوه عملکرد ربات هاتف اظهار داشت این ربات ضمن صحبت با مردم و دریافت و ثبت شکایت آن‌ها، با استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی پردازش زبان طبیعی، درخواست‌ها را تبدیل به متن کرده و کد رهگیری برای فرد پیامک می‌کند: «افراد می‌توانند از درگاه 136 یا از طریق تلفن 136 و با استفاده از کد رهگیری، وضعیت شکایت مطروحه خود را پیگیری کنند.»

استفاده از چند ربات در سازمان بازرسی

هاتف تنها ربات سازمان بازرسی کل کشور نیست؛ مدیرکل فناوری و تحلیل اطلاعات این سازمان در بخش دیگری از سخنان خود به راه‌اندازی دو ربات دیگر اشاره کرد و گفت:

«سیستم پالایش هوشمند نیز در راستای مأموریت نظارت همگانی سازمان طراحی و مورد استفاده قرار گرفته که است، با پردازش متن، آن را از طریق دستگاه‌های اجرایی پیگیری می‌کند. ربات رهگیر نیز ربات دیگری است که به‌نوعی زنجیره سوم ربات هاتف و پالایش به شمار می‌رود و وظیفه آن پیگیری گزارش‌های ارسالی به دستگاه‌هاست.»

توضیحات درباره استفاده سازمان بازرسی از ربات

هدایت‌فر با اشاره به بخش مربوط به مأموریت حوزه بازرسی‌ها، گفت بعد از ارسال گزارش فساد به سازمان بازرسی یا شناسایی سوء‌جریان از سوی سازمان، پرونده بازرسی پیرامون موضوع مربوطه تشکیل می‌شود: «ما در آن زمان وارد حوزه بازرسی از دستگاه‌ها خواهیم شد.»

به گفته وی، در این بخش با مکانیزه‌سازی و صدور هوشمند حکم بازرسی، حدود 4150 حکم صادر شد تا تیم‌های بازرسی سازمان بتواند در محیط بازرسی حضور پیدا کنند.

وی درباره روند اجرای پیشنهادهای ارسالی از سوی سازمان بازرسی به دستگاه‌های اجرایی، اظهار داشت با توجه به انسان‌محور بودن فرایند بازرسی، گزارش بازرسی تهیه و پیشنهادهای لازم‌الاجرا ارائه می‌شود: «حال برای اثربخش بودن این پیشنهادها، ربات دیگری راه‌اندازی شده است تا این موارد را بدون فوت وقت از مراجع مختلف پیگیری کند.»

هدایت‌فر با تأکید بر اینکه رباتی تحت عنوان تحلیل داده نیز راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: «این ربات کارنامه عملکردی ما را به‌صورت مستمر در بخش‌های مختلف ارائه می‌دهد و در رابطه با اینکه در کدام حوزه‌ها بایستی تمرکز کرده و تخصصی‌تر کار کنیم، به ما کمک خواهد کرد.»

مدیرکل فناوری و تحلیل اطلاعات سازمان بازرسی کل کشور هوشمندسازی را نه یک انتخاب، بلکه یک الزام دانست و تأکید کرد در شرایط فعلی، برای انجام وظایفشان به‌صورت مطلوب، به‌غیر‌از استفاده از روش‌های نوین و هوشمند، راه دیگری نیست.

 

منبع: دیجیاتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 10 =

دکمه بازگشت به بالا