بازی

ایکس‌باکس، چهارمین کسب‌وکار پر درآمد مایکروسافت است

به گزارش آی تی بوم؛ و به نقل از گیم فا، بازیکنان، سرمایه‌گذاران، مصرف‌کنندگان و رقبای مایکروسافت سرانجام به پاسخ قطعی در مورد سودآوری واقعی بخش بازی‌های ویدیویی ایکس باکس، دست یافتند.

مایکروسافت(Microsoft)، در انتشار اطلاعات بخش‌های مختلف خود بسیار محافظه‌کارانه عمل می‌کند. این شامل بخش گیمینگ نیز می‌شود که اکنون با درآمد ۱۵.۴ میلیارد دلاری در سال مالی ۲۰۲۳، چهارمین کسب‌وکار پردرآمد مایکروسافت است. مایکروسافت هر سه ماه، سه معیار را برای بخش Xbox گزارش می‌دهد: درآمد محتوا و خدمات، درآمد سخت‌افزار و یک آمار نهایی برای بخش Xbox. گاهی اوقات مایکروسافت همچنین یک رقم جدید برای سرویس Xbox Game Pass را منتشر می‌کند، اما آن‌ها مدتی است این کار را انجام نداده‌اند.

این یک تفاوت بزرگ با نینتندو و سونی دارد که هر دو، درآمد و سود کسب و کار خود را به صورت عمومی اعلام می‌کنند. با این حال، مایکروسافت هرگز در مورد سود ایکس باکس بحث نکرده است. اکنون به لطف مجموعه اسناد و فایل‌هایی که به طور تصادفی به عنوان بخشی از دادگاه فدرال FTC علیه مایکروسافت فاش شده است، ما تصوری از اینکه ایکس باکس چقدر برای مایکروسافت سودآور است داریم.

طبق یک اسلاید داخلی Gaming CSA (Customer Service Area)، بخش بازی‌های مایکروسافت در ۹ ماه اول سال مالی ۲۰۲۲، حاشیه حسابداری ۱.۵ میلیارد دلاری داشته است. اما حاشیه حسابداری دقیقا چیست؟

حاشیه حسابداری، درصد سود حاصل از فروش محصولات پس از کسر تمام هزینه‌ها، از جمله هزینه‌های مستقیم، هزینه‌های غیرمستقیم و سربار از درآمد است.

طبق یافته های ما، ایکس باکس در ۹ ماهه نخست سال مالی ۲۰۲۲ حاشیه حسابداری ۱۲ درصدی داشته است. با این حال، در دادگاه، اسپنسر می گفت که تجارت ایکس باکس امروز با حاشیه سود تک رقمی اداره می شود. مقایسه این عدد با دیگر بازیگران بزرگ این صنعت، کار آسانی نیست. روش‌های محاسبه اعداد و حسابداری ممکن است متفاوت باشد.

ما کاملاً مطمئن نیستیم که مایکروسافت چگونه حاشیه حسابداری خود را محاسبه می‌کند، اما نزدیک‌ترین مقایسه‌هایی که داریم سود عملیاتی ۱.۴۱۹ میلیارد دلاری پلی استیشن است که حاشیه سود ۷ درصدی را نشان می‌دهد و همچنین ۲.۹۷۷ میلیارد دلار سود خالص نینتندو که حاشیه سود ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × چهار =

دکمه بازگشت به بالا