نرم افزار

برنامه‌های Cleaner از فروشگاه گوگل پلی حذف می‌شوند

گوگل با هدف افزایش امنیت پلی‌استور، اقدام به حذف برنامه‌های پاک‌سازی‌کننده(Cleaner) کرده است.

به گزارش آی تی بوم؛ گوگل در تلاش برای حذف بدافزارها و اپلیکیشن‌های مخرب از فروشگاه برنامه‌ی خود، به بررسی اپلیکیشن‌های خطرناک ادامه می‌دهد و حتی آن‌ها را از پلتفرم خود حذف می‌کند. به‌ بیان دیگر برنامه‌هایی که به‌کاربران وعده‌های جعلی ارائه می‌دهند یا بدافزار توزیع می‌کنند همیشه تحت‌نظر گوگل قرار دارند.

به‌هرحال گاهی‌اوقات برنامه‌های سالم نیز به‌دلیل مکانیزم حذف خودکار فروشگاه گوگل‌پلی تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند. اکنون غول جستجوی اینترنت در اقدامی، چندین برنامه‌ی Cleaner ازجمله SD Maid را از فروشگاه پلی حذف کرده است.

توسعه‌دهندگان برنامه‌های Cleaner، مشکلات خود را در ردیت به‌اشتراک گذاشته‌اند و از حذف ناگهانی اپلیکیشن و حتی معلق شدن کامل حساب خود در گوگل‌پلی خبر داده‌اند. درمورد SD Maid این برنامه به‌دلیل نقض خط‌مشی Stalkerware حذف شده است.

با توجه به ادعای توسعه‌دهنده SD Maid، این برنامه حریم‌خصوصی و داده‌های گوشی کاربران را کنترل نمی‌کند. حتی کد منبع SD Maid در گیت‌هاب منتشر شده تا سایرین بتوانند از بی‌خطر بودن برنامه اطمینان حاصل کنند. در ادامه دلیل دقیق حذف این اپلیکیشن از گوگل‌پلی آورده شده است:

ما الگوی پرخطر یا سوءاستفاده‌ی مرتبط با حساب برنامه‌نویس شما را شناسایی کرده‌ایم و طبق بخش 8.3/10.3 توافق‌نامه‌ی توزیع برنامه‌ در گوگل‌پلی، این اقدام را انجام می‌دهیم.

– گوگل‌پلی

کلماتی که در توضیحات SD Maid وجود دارد می‌تواند آن را در دسته‌بندی «برنامه‌های مشکوک» و «حذف خودکار» گوگل‌پلی قرار دهد. با مرور توضیحات این اپلیکیشن می‌توان برخی کلیدواژه‌ها را شناسایی کرد که استفاده از آن‌ها تعجب‌آور است:

بسیاری از توسعه‌دهندگان می‌گویند گوگل دلایلی مشابه دلایل حذف SD Maid را برای حذف برنامه‌های Cleaner از پلی‌استور مطرح کرده است. به‌هر حال نمی‌دانیم دلیل اصلی این‌کار دقیقاً چه چیزی می‌تواند باشد اما غول جستجوی اینترنت در سال جاری دستورالعمل‌های جدیدی برای مقابله با برنامه‌هایی که رفتار فریبنده(Deceptive Behaviour) دارند، تدارک دیده است. اپلیکیشن‌هایی که روش استفاده‌ی دقیق خود را توضیح نمی‌دهند، در این دسته از برنامه‌ها قرار می‌گیرند.

سیاست Deceptive Behaviour، به‌نوعی روی برنامه‌های Cleaner که خود را به‌عنوان اپلیکیشن‌های تقویت سرعت توصیف می‌کنند اعمال می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 − یک =

دکمه بازگشت به بالا