بازی

آخر هفته چه بازی هایی کنیم؟

 

بازی Desperados 3

گیمر‌های نسبتا قدیمی‌تر، دورانی را به یاد دارند که ساعت‌های طولانی بدون وجود مواردی مثل آموزش‌ها یا واک‌ثروهای یوتیوبی، مشغول پیدا کردن راه‌حل درست انجام دادن مأموریت‌ها در بازی‌های تاکتیکی چون کماندوز یا دسپرادوس می‌شدند. با گذر سال‌ها، این بازی‌ها محبوبیت خود را در بین بازیساز‌‌ها از دست دادند و شاهد آثار بسیار کمی در این ژانر بودیم؛ بااین‌حال یکی از استودیو‌هایی که توانسته بازی‌های واقعا جذابی در سبک تاکتیکی بسازد، استودیو می‌می‌می گیمز است که زمان خیلی زیادی تا انتشار بازی جدید آن‌ها هم نمانده است؛ پس بد نیست به همین بهانه سراغ Desperados 3 از این استودیو برویم.

مجموعه Desperados اولین‌بار در سال ۲۰۰۱ و با نسخه Desperados: Wanted Dead or Alive پا به دنیای ویدیو گیم گذاشت و خود را به‌عنوان اثری ارزشمند در این سبک مطرح کرد. بااین‌حال در ادامه، وضعیت مجموعه چندان هم ایده‌آل نبود؛ Desperados 2 و بعد هم نسخه‌ای فرعی با نام Helldorado تجربه‌ای چندان موفقی نبودند و شاید بتوان از صفت بازی‌هایی آشفته و بدون چارچوب مناسب، برای توصیف آن‌ها استفاده کرد. در نتیجه از سال ۲۰۰۷ به بعد، مجموعه کاملا بلاتکلیف و فراموش شد ولی در سال ۲۰۱۳ بود که شرکت THQ Nordic، توانست مالکیت مجموعه دسپرادوس را از آتاری بخرد و پس از آنکه بازی Shadow Tactics: Blades of the Shogun در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، استودیو می‌می‌می گیمز رسما ساخت Desperados 3 را آغاز کرد. بازی در سال ۲۰۱۸ معرفی شد و در سال ۲۰۲۰ هم در دسترس کاربران قرار گرفت.

می‌می‌می گیمز از آنجایی که فاصله زیادی بین نسخه جدید Desperados و نسخه‌های قبلی آن وجود داشت، تصمیم گرفت تا داستان بازی یک پیش‌درآمد باشد و گیمر‌ها نیازی به تجربه بازی‌های قبلی نداشته باشند. از طرف دیگر، بخش آموزشی کامل و مفصلی هم برای این بازی در نظر گرفته شد تا حتی افرادی که تجربه چندانی از بازی‌های تاکتیکی ندارند هم بتوانند از آن لذت ببرند. داستان بازی در مورد شخصیت جان کوپر است؛ پروتاگونیست اصلی مجموعه که در این نسخه به‌دنبال پیدا کردن شخصی به نام فرانک است. بااین‌حال این ماجراجویی، انفرادی هم نیست و کوپر به مرور با شخصیت‌های مختلفی آشنا می‌شود که هرکدام مهارت‌ها و خصوصیات منحصربه‌فرد خود را دارند و همین تنوع جذابیت خاصی به بازی بخشیده است.

Desperados 3 به دلایل زیادی اثری ارزشمند است و این را می‌توان به وضوح از نمره متای ۸۶ آن هم فهمید. بااین‌حال یکی از اصلی‌ترین دلایل کیفیت بالای بازی، مهارت استودیو می‌می‌می گیمز در خلق آثار تاکتیکی است؛ استودیو با شناخت درست این سبک و تجربه‌ای که از بازی قبلی خود کسب کرده بود، اثری خلق کرده که از یک طرف کاملا اصالت و روح مجموعه Desperados را دارد و از طرفی هم آنقدر مدرن و امروزی شده که بتواند طیف وسیعی از سلیقه‌ها را پوشش دهد. مراحل بازی را به روش‌های مختلفی می‌توان به پایان رساند و خلاقیت گیمر در استفاده درست از مهارت کاراکتر‌ها می‌تواند نتایج مختلفی داشته باشد؛ برای مثال می‌توان به شکل مخفی‌کاری دشمنان را از بین برد یا حتی با استفاده از اشیا محیطی کاری کرد که آن‌ها به مرگی ظاهرا تصادفی از بین بروند.

مکانیک‌های بازی کاملا فکر‌شده هستند و همین هم تجربه‌ای کاملا استراتژیک و به‌معنی واقعی تاکتیکی را رقم زده است؛ پیشنهاد می‌کنم اگر اندک علاقه‌ای به این سبک دارید و تا الان سراغ Desperados 3 نرفته‌اید، حتما در این روز‌ها فرصتی به آن بدهید.

بازی Manifold Garden

برای دومین بازی این هفته هم به سراغ یک اثر پازل ارزشمند به نام Manifold Garden می‌رویم که یک تجربه خلاقانه و خاص در این سبک به‌حساب می‌آید. این بازی توسط ویلیام چیر ساخته شده است که خودش داستان جالبی دارد.

ویلیام چیر علاقه زیادی به آثار هنری داشت که مقیاس بزرگی داشتند و پیش از ورود به جهان ویدیو گیم، سابقه کار روی سازه‌های بادکنکی را داشت. بااین‌حال او قصد داشت تا بتواند خلاقیت خودش را در جهانی بدون محدودیت محک بزند و این باعث شد تا سراغ مدیوم ویدیو گیم برود. در راه ساخت بازی Manifold Garden، چیر از آثار هنری مختلفی الهام گرفته که آثار موریس اشر معروف جزو مهم‌ترینِ آن‌ها هستند. او همچنین توانسته دنیایی با قوانین خاص و منحصربه‌فرد برای بازی خودش خلق کند.

Manifold Garden را می‌توان در دسته‌بندی بازی‌های پازل با مکانیک‌های فیزیک‌محور دسته‌بندی کرد. جهان بازی همان‌طور که اشاره شد تعریف خاص خود را از فیزیک دارد که شاید در نگاه اول عجیب و حتی سخت به‌نظر برسد ولی پس از گذشت مدتی، این قوانین را خواهید پذیرفت و به آن‌ها عادت خواهید کرد. گیمر‌ها با کارهایی از قبیل دستکاری جاذبه به حل معما‌ها می‌پردازند و به مرور زمان مکانیک‌های جدیدی هم معرفی می‌شوند که جلوی یکنواخت شدن بازی را می‌گیرند.

Manifold Garden اما جدا از بحث گیم‌پلی، از نظر هنری هم واقعا زیباست. طراحی جهان و محیط‌های بازی کاملا حس اثری متفاوت را می‌دهد که سخت می‌توان آن را شبیه به اثری دیگر دانست و خب حتی برای لذت بردن از این طراحی‌های هنری چشم‌نواز هم که شده، پیشنهاد می‌کنم سراغ بازی بروید که روی پلتفرم‌های مختلفی هم در دسترس است.

منبع: zoomg

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 11 =

دکمه بازگشت به بالا