بازی

چرا Assassin’s Creed Mirage عنوانی مهم برای آینده این سری است؟

اساسینز کرید که به تازگی پانزده ساله شده، آینده‌ای هیجان‌انگیز و پرمحتوا را در پیش دارد. از معرفی عنوانی تازه با نام Mirage بگیریم تا معرفی سه پروژه بزرگ با نام رمز‌های Hexe و Red و Jade که هرکدام برهه‌ مشهوری از تاریخ را روایت می‌کنند.

به گزارش آی تی بوم، بالاخره ایونت یوبیسافت با نام UbiForward برگزار شد و در کنار آن شاهد شوکیس اختصاصی سری اساسینز کرید هم بودیم. اساسینز کرید که به تازگی پانزده ساله شده، آینده‌ای هیجان‌انگیز و پرمحتوا را در پیش دارد. از معرفی عنوانی تازه با نام Mirage بگیریم تا معرفی سه پروژه بزرگ با نام رمز‌های Hexe و Red و Jade که هرکدام برهه‌ مشهوری از تاریخ را روایت می‌کنند. به گفته یوبیسافت فاصله زیادی با پروژه‌های بزرگ اساسینز کرید داریم و فعلا باید توجه‌ها به عنوان Assassin’s Creed Mirage باشد. اثری که به نظر، حال و هوای قدیمی سری را باری دیگر زنده کرده و کاری متفاوت از نسخه‌های آخر بازی را انجام خواهد داد.

بازگشت به ریشه‌ها

سال ۲۰۱۶ سری اساسینز کرید از برنامه عرضه سالانه دوری کرد و استراحتی یک ساله داشت. پس از گذشت این یک سال بود که عنوان Origins معرفی شد. اساسینز کرید اوریجینز، نه‌تنها برای این سری بلکه برای کل بازی‌های یوبیسافت، اثر مهمی محسوب می‌شود. تاثیرگذاری که این بازی بر دنباله‌ها و دیگر عناوین یوبیسافت گذاشت، به طور کامل مشهود بود. اساسینز کرید اوریجینز، اولین عنوان از این سری بود که المان‌های نقش‌آفرینی داشت و این المان‌ها جز اصلی بازی محسوب می‌شدند و در برخی نقاط همین عناصر RPG، پاشنه آشیل بازی شده بود.

اشرف اسماعیل که سابقه کارگردانی بازی Black Flag را هم برعهده داشت، سعی داشت تا نحوه شکل‌گیری فرقه این قاتلان خاموش را نشان دهد. به طور کلی این کارگردان، با ساخت بازی‌های مختلف از این سری، سعی در ایجاد یک تجربه متفاوت از دیگر عناوین را داشته است. این نکته را می‌توان در بلک فلگ، اوریجینز و والهالا مشاهده کرد. لازم به ذکر است که اسماعیل کارگردان نسخه والهالا هم بود اما چندماهی پیش از عرضه بازی از یوبیسافت جدا شد.

بسیاری از طرفداران از نسخه Origins به عنوان «بازگشت به ریشه‌ها» یاد کردند. بازگشتی که به نظر تنها منطق داستانی داشت. نوآوری‌هایی که در این بازی صورت گرفته بود، تبدیل به فرمولی برای دیگر بازی‌های یوبیسافت شد و اصول و ساختار سری اساسینز کرید نیز با تغییرهایی روبرو شدند. البته که این تغییر رویه چندان هم دور از انتظار نبود. نسخه Unity با وجود روایت یک داستان جذاب، در روزهای ابتدایی عرضه با مشکلات فنی زیادی روبرو شد و همین مشکلات با وجود آن که بعدها رفع شدند، همچنان در یاد بازیکنان باقی ماندند. از طرفی بازی Syndicate هم چندان مورد استقبال طرفداران قرار نگرفت و به عقیده بسیاری از بازیکنان، این بازی هیچ رویکرد جدیدی نسبت به یونیتی نداشت.

اما بازگشت به ریشه‌ها از لحاظ فنی شاید در Origins و به تبع آن Odyssey و Valhalla هم رخ نداد. المان‌های نقش‌آفرینی به طور کامل ساختار بازی را احاطه کردند و بازیکنان حتی در نقش قاتلان فرقه هم قرار نمی‌گرفتند. این نکته‌ها در آدیسی و والهالا به وضوح دیده می‌شود. بازیکنان در نقش اسپارتان‌ها و وایکینگ‌ها قرار می‌گیرند؛ گویا بازی سعی دارد تا تنها از گروه‌های نام‌دار تاریخی، داستان‌هایی روایت کند و تنها از اسم Assassin’s Creed استفاده می‌کند. اما این رویکرد رو به تغییر است و Assassin’s Creed Mirage قرار است که به شکلی واقعی به ریشه‌ها بازگردد.

از لحاظ داستانی، Mirage به خاورمیانه آمده است؛ نزدیک به مکانی که داستان سری اساسینز کرید از آن الهام گرفته است. بازیکنان در نقش بسیم (Basem) بازی می‌کنند که پیش‌تر او را در بسته الحاقی بازی والهالا دیده بودند. اما مهم‌تر از آن، حضور کاراکتری دیگر به عنوان مرشد بسیم با نام روشن (Roshan) است. روشن (با صداپیشگی شهره آغداشلو) از سرزمین پارس آمده و ریشه‌ای پارسی دارد. حتی در تریلر سینماتیک بازی هم اشاراتی غیرمستقیم به قلعه الموت (مقر حسن صباح رهبر فرقه حشاشین که به دژ صباح هم معروف است و شهرت آن به علت عملیات‌های نظامی و امنیتی حسن صباح در آن بوده است.) وجود دارد. داستان بازی به سال‌های ۸۶۰ تا ۸۷۰ میلادی برمی‌گردد و روایت‌گر اتفاقات تاریخی سامرا است.

اما این بازگشت به ریشه‌ها محدود به داستان نیست و گیم‌پلی بازی نیز دچار تغییرات گسترده‌ای شده است.

اساسینز کرید قدیمی در ساختار مدرن

به گفته سازندگان و البته اطلاعات لو رفته از سوی اینسایدرها، Assassin’s Creed Mirage به طور کامل از ساختار نسخه‌های اولیه سری (اساسینز کرید اول و سه‌گانه اتزیو) استفاده می‌کند. نسخه‌های اوریجینز، آدیسی و والهالا بازیکنان را در نقشه‌ای به وسعت مصر، یونان باستان و سرزمین‌های شمالی نورس قرار می‌دادند. سیستم ارتقا، المان‌های نقش‌آفرینی و روایت داستان در این بازی‌ها نقشی اساسی داشتند اما با مشکلاتی همراه بودند. البته که هیچ کدام از بازی‌های ذکرشده را نمی‌توان آثار ناموفق یا حتی بد دانست. شاید مشکل بزرگ این بازی‌ها، وجود نام اساسینز کرید در پیش‌زمینه آن بود.

حال سازندگان با Mirage نقشه‌های عظیم و وسیع را فراموش کردند و قصد دارند تا بازیکنان را به یک شهر یعنی بغداد باستانی ببرند. براساس اطلاعات منتشر شده، این بازی قرار است تا المان‌های قدیمی سری را در ساختاری مدرن اجرا کند. نقشه بازی وسعت کوچک‌تری دارد و به عمق آن بیشتر فکر شده است. جمعیت‌ها و NPCها در بازی دوباره به محیط‌ها آمدند و به نظر می‌آید که اتمسفری مشابه با آن چیزی که در پاریس یونیتی وجود داشت را شاهد باشیم. به نوعی می‌توان گفت، Assassin’s Creed Mirage یک بازی اکشن ماجراجویی با تمرکز ویژه بر محیط و معماری شهر است و حالا شباهت زیادی با اساسینز کرید اول دارد.

المان‌های مخفی‌کاری و جست و جو حالا پررنگ‌تر شدند. حتی در تریلر سینماتیک منتشر شده، شاهد بودیم که بسیاری از تجهیزات مورداستفاده توسط بسیم، چیزهایی‌ست که پیش‌تر آن‌ها را در Assassin’s Creed 1 و سه‌گانه اتزیو دیده‌ایم. بازگشت تیغه مخفی و حتی لباس‌های مشهور اساسین‌ها، از نکات ریز بازی Mirage هستند که نوید بازگشت به ریشه‌ها را می‌دهند. دیگر بخش مهم بازی اساسینز کرید، وجود المان‌های پارکور و پلتفرمر است. با توجه به تصاویری که از بازی منتشر شده، می‌توان گفت که معماری بغداد شباهت بیشتری با مصیاف و دمشق نسخه اول دارد. وجود ساختمان‌های کوتاه و پرتراکم، منارها جلوه فرهنگی و چهره شرقی و خاورمیانه‌ای موجود در بغداد، می‌تواند اتفاق ویژه‌ای برای سری اساسینز کرید باشد.

چرا Assassin’s Creed Mirage اهمیت ویژه‌ای دارد؟

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، نسخه Origins تاثیرگذاری زیادی بر دنباله‌ها و عناوینی مثل Far Cry و Ghost Recon گذاشت. حتی در عنوان اکشن ادونچری مثل نسخه ششم فارکرای، المان‌های نقش‌آفرینی به شکلی محدود دیده می‌شد و کاملا مشخص بود که یوبیسافت به شکلی قابل‌توجه از میراث Origins استفاده کرده است. اما همین فرمول‌ها، باعث شکل‌گیری مشکلات جدیدی در بازی‌ها شده بودند. بخش قابل توجهی از اعتراضات بازیکنان هم متوجه همین سری اساسینز کرید بود و طرفداران اعتقاد داشتند که Assassins Creed یک بازی نقش‌آفرینی نیست و ساختار مخفی‌کاری به کل فراموش شده است.

این که سازندگان با Assassins Creed Mirage تصمیم گرفتند تا از ساختار نقش‌آفرینی بازی دوری کنند، تصمیمی عجیب اما قابل پیش‌بینی بود. نسخه Origins به نوعی نحوه شکل‌گیری پیمان‌های موجود در فرقه اساسین‌ها را به بازیکنان نشان داد اما آدیسی و والهالا، داستان‌هایی کاملا متفاوت را روایت کردند. Mirage قصد دارد تا به طور کامل درباره گسترش این فرقه در مکان‌های مختلف توضیح دهد. فرقه‌ای که سررشته‌اش قلعه الموت است و قرار است پیمان‌های آن توسط افرادی مثل روشن، به دزدها و یاغی‌هایی مثل بسیم ابن الاسحاق منتقل شود و بعدها به مرشدی مثل المعلم و الطائر برسد.

استقبال از Assassins Creed Mirage می‌تواند یک مسیر مشخصی را به سران یوبیسافت نشان دهد. در همین نمایش از دو عنوان دیگر هم رونمایی شد که به گفته مدیر پروژه، قرار است عناوینی نقش‌آفرینی و عظیم باشد.اما Mirage یک رویکرد کاملا متفاوت دارد. این بازی در ابتدا قرار بوده که بسته الحاقی عنوان والهالا باشد اما به دلیل طراحی‌های گسترده و ساختار متفاوتی که صورت گرفته، تبدیل به عنوانی مستقل شده است. در صورت استقبال طرفداران از ساختار اکشن ادونچر بازی، می‌توان انتظار شکل‌گیری آینده‌ای متفاوت از اساسینز کرید را داشت.

احتمالاتی وجود دارد که ساختار کوچک‌تر و محدود Assassins Creed Mirage تاثیرگذاری مشابه‌ای با آن چه که Origins انجام داد، داشته باشد. شاید یوبیسافت با ریمیک Prince of Persia و Splinter Cell همان مسیری را طی کند که Mirage آن را تشکیل داده است.

سال‌ها شایعاتی از معرفی عنوانی به نام Infinity بود که قرار است ساختاری سرویس‌محور داشته باشد اما گویا این پروژه متفاوت از آن چیزی‌ست که می‌شنیدیم. پروژه‌های Hexe و Red هردو بخشی از پلتفرم اینفینتی هستند که در سال‌های آینده و دور منتشر می‌شوند. اما باز هم Mirage تبدیل به عنوانی فرعی شده است. این بازی توسط یوبیسافت بوردو (Ubisoft Bordeaux) تولید می‌شود و با توجه به اطلاعات منتشر شده، مدت زمان بازی نزدیک به ۲۰ الی ۳۰ ساعت خواهد بود. جالب‌تر آن است که بازی قیمتی ۵۰ دلاری دارد و با محتوای اضافه شده‌ای مثل «چهل دزد بغداد» بازی هزینه‌ای ۶۰ دلاری خواهد داشت.

بسیم، کاراکتری فرعی از داستان والهالا بود و در حال حاضر نقشی اصلی از یک داستان مستقل است. براساس تریلر منتشر شده، می‌دانیم کاراکترهای مهمی قرار است به تاریخچه اساسینز کرید اضافه شوند و شاید همین کاراکترها، نقش اصلی داستانی دیگر باشند. مثل روشن، که از سرزمین پارس وارد بغداد شده و به گفته صداپیشه او یعنی شهره آغداشلو، پیش‌زمینه عمیقی دارد. از طرفی شایعات ریمیک اساسینز کرید اول هم چند وقتی است به گوش می‌رسد و شاید Mirage ساختار اولیه این بازسازی را به بازیکنان نشان دهد و یوبیسافت منتظر نظر طرفداران باشد.

به هر حال Assassin’s Creed Mirage توانسته یک اشتیاق و انرژی را دوباره به جامعه هواداری سری اساسینز کرید منتقل کند. البته که باید منتظر نمایش‌های بیشتر و عمیق‌تری از خود بازی باشیم. موفقیت این بازی، سرنوشت سری را تغییر خواهد داد. Mirage قرار است این سری بازی که باعث تکامل بازی‌های مخفی‌کاری شده را به مسیر قدیمی خودش بازگرداند و تحول جدیدی برای این سری ۱۵ ساله ایجاد کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =

دکمه بازگشت به بالا